fredag 27 februari 2015

År 4 Superhjältar

År 4 har tillsammans med mig tittat på olika typer av superhjältar och hur olika de kvinnliga och manliga superhjältarna framställs och varför det är så. Många bra tankar och frågor lyftes och vi kunde enas om att det ofta är en väldigt skev bild som visas i filmer och i media, men att vi tillsammans kan hjälpas åt att ändra på det.
Vi tittade också på olika typer av hjältar och vad som skiljer en superhjälte från en "vanlig" hjälte. Vi såg olika frivillighetsorganisationer som hjälper människor i nöd, SOS-personal, läkare, brandmän men också helt vanliga människor som på något sätt gjort något bra för en annan människa. Idoler inom musik, konst, teater, sport mm kan också vara hjältar för människor, någon som inspirerar och får en på gott humör.

Efter bildpresentationen skulle eleverna själva tillverka varsin hjälte. Det kunde vara sig själv som hjälte med mantel och superkrafter eller en kombination av en seriefigur och ett djur, bara fantasin sätter gränserna!



Vi har i ateljén en greenscreenvägg där eleverna kan filma och sedan lägga in valfri bakgrund på sina filmer. Både tidseffektivt och väldigt, väldigt roligt!! Fortsättning följer!

torsdag 26 februari 2015

Stop motion år 6

Nu är årets sexor i full gång med att skapa sina stop motion-filmer. De får i uppgift att skriva ett manus, en storyboard och göra bakgrund samt figurerna som behövs till filmen. Så här ser planeringen ut, de har 80 minuter på sig varje lektionstillfälle. Som inspiration till området tittar vi på REC. om animation på Beta SLI, ett bra program som både ger praktiska tips men också inspiration till att komma i gång med en egen film. Vi tittar också på tre helt olika typer av stop motion film på Youtube: Her morning elegance, God morgon Gerda Gök och Muto Blu- big bang big boom.
För att inte köra fast i något område gör vi en lektionsplanering, se nedan. Naturligtvis kommer arbetet att gå in i varandra, men det är lättare att uppfatta hur mycket tid ett område får ta om man har det framför sig.

Lektion 1:
Manus och storyboard

Lektion 2:
Figurer och bakgrund

Lektion 3:
Rigga scenen och filma

Lektion 4:
Klippa, redigera- effekter, ljud, för- och eftertexter

Lektion 5:
Dela filmen med klasskompisar och på bloggen.

Här kommer några bilder på arbetet så här långt: