tisdag 21 december 2010

Grymma akrylmålningar, år 4-6

Här har eleverna arbetat i flera olika steg. Vi började med att göra "stillebenklockan" som går ut på att eleverna sitter runt ett bord fullt med saker. I korta omgångar tecknade de av föremålen på bordet utan att titta på sitt papper och utan att lyfta pennan från pappret. Under ca en halvtimme hoppade de succesivt runt bordet och använde blyerts, kol och grafit.




När de testat att teckna med alla tekniker och från alla håll valde de varsin bild som de ville fortsätta att arbeta med. Den valda skissen överfördes till en pannå och färlades med akrylfärg.






Tvåornas ikoner

Under tvåornas fördjupningsdag tidigare i höstas gjorde de små fönsterikoner i silkespapper och tapetklister. Temat var fortfarande vatten, därav färgerna. Eleverna var själva inte så nöjda med sina skapelser när de låg på bänken framför dem men så fort vi höll dem mot fönstret och ljuset blev de desto mer imponerade.

Asien, år 6

Sexorna har under några veckor fördjupat sig i valda delar av Asien. I estetämnena valde vi att arbeta med Japan. Att det blev just Japan hade mycket att göra med Världskulturmuseets utställning Kimono Fusion och Röhsska museets skolprogram där eleverna får en introduktion till att teckna manga.
Hälften av eleverna tecknade manga och resten gick till Världskulturmuseet.

Efter de inspirerande besöken gjorde eleverna i bilden pappersorigami efter en "how-to-origami"-film från youtube. Det resulterade i en mobil tranutställning.



De tecknade också mer manga. Vissa elever var helt nybörjare och andra hade testat förut.



I slöjden gjorde eleverna ätpinnar i trä och tovade sushibitar. Visst vill man äta dem?

Mer vänskap...